lördag 21 maj 2016

Rensa ditt hem och dig själv

Att flytta till lägenhet har verkligen varit en resa för mig. På så många sätt. Att flytta från 300 kvadrat och inse att vi hade saker som skulle kunna fylla tre bostäder var faktiskt en chock. Under våra visningar blev många undrade över "Var har ni all skit? Var är era skräphörn?" Vi hade inga såna. Faktiskt. Jag försöker leva som jag lär men jag vet också hur svårt det är. När vi flyttade gav vi bort 10 kartonger med bara piff och puff från loppisar, rensade i ofantliga mängder och var ändå tvungna att brutalt gå igenom allt igen när vi kom till lägenheten för att överhuvudtaget hitta fönstren.

Inom Feng shui så är faktiskt att rensa grunden. Utan rensningen så går det inte att hamna på rätt plats. För de flesta ska jag tillägga. Ytterst få kanske har så få prylar att de inte behöver det. Men jag skulle säga att de allra flesta har oerhört mycket saker. Saker som man egentligen inte alls behöver. Inte vill ha. Inte tycker om. Saker som bara har hängt med och stannar där de är för att vi inte orkar ta tag i det. Saker som proppar igen både oss själva och vårt hem. Tills vi en dag knappt kan andas och då undrar vi vad som är fel. Kanske är det stressen på jobbet?

Proppar du igen hemmet på det sättet så proppar du även igen dig själv på samma sätt. Kanske förtränger du saker som du lägger på hög i dig själv? Förmodligen skulle jag säga. Det är absolut ingen slump att ditt hem ser ut som det gör. Det är starkt sammankopplat med ditt inre. Som du mår invärtes ser hemmet ut. Om du inte aktivt gör något åt det. Och att "gömma undan" i skrubbar för att hemmet ska se fint ut funkar inte. Tyvärr. Ditt hem är en helhet. Starkt sammankopplat med dig själv.

Att slänga undan saker i skrubbar "som inte syns" är som att flytta saker från magsäcken till levern och tro att allt ska lösa sig. Det gör det inte. Ditt hem är en helhet på precis samma sätt som din kropp. Det finns ingenstans att gömma saker.

Hur gör man då? Det finns ju saker man verkligen behöver som man inte vill ha framme. Självklart. Vi kommer alltid behöva saker. Vilja ha saker. Och det är ju precis de sakerna vi ska spara! Men tricket är att se till att det verkligen handlar om måttliga mängder och att vi har en bra förvaring för dessa saker. Förvaring är A och O. Här gäller det att vara ärlig mot sig själv. Det är ju väldigt lätt att allt för många saker blir "måste" saker men det finns verkligen ett trick för att genomskåda sin prylgalenhet. När kroppen skriker nej när vi säger att "Den här ska jag sälja" då är den absolut dig kär skulle jag säga. Får du inget starkt nej utan bara ett motstånd, ja, då har du nog bara lite svårt att släppa saken. Men tro mig - livet kommer inte rasa om du lämnar den. Tvärtom. Det kommer styrka ur sånt.

Släpper du saker i ditt yttre så börjar du även släppa saker i ditt inre. Prova får du se!

Men för guds skull. Var försiktig. Lyssna på din kropp. Låt den hämta sig ibland och se till att den hela tiden hänger med. Blir det för jobbigt så låt den hämta sig ett tag. Den vet när den är redo igen. Lyssna inåt!

Saker blir allt mindre viktiga för mig. Det finns egentligen ingenting i saker som kommer att göra oss lyckligare. Tillfälligt, ja kanske. Långsiktigt nej. Det som verkligen är värt något är relationer. Hälsan. Livet. Kärleken. Framför allt den. Och friheten. Den magiska friheten.

Jag rensar igen. Och inser hur bra jag mår av det. Det är dags att se över förrådet igen. Och konstatera att det finns fler saker att släppa.

Det gäller att hitta den där balansen. I livet. I hemmet.

Kram
Jenny
 










6 kommentarer:

  1. Det stämmer nog att hur hemmet ser ut mår man..
    Min älskade pappa kämpar för livet och jag är hos honom på sjukhuset och ger all kärlek och energi jag kan till honom. Han är min prioritet och mitt allt så mitt eget liv är på paus kan man säga. När jag kommer hem sent på kvällarna så har jag ingen ork att ta hand om hemmet så det är verkligen kaos härhemma nu. Jag vill orka rensa och städa men orken finns inte! Jag hoppas att pappa kryar på sig och att jag då återfår energi och kan börja rensa i röran så att jag trivs igen. Åter bli kreativ och göra något av alla idéer som finns i skallen..

    Kraaam Veronica (lynxlynx200)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att höra om din pappa:( Hoppas han kryar på sig. Det du beskriver är så typiskt Fengshui tycker jag. Det är ju fullt normalt att du inte orkar med ditt hem när du ger din kraft till din pappa. Och då visar ditt hem också hur du mår mitt i allt. Det är ok, och när du orkar kommer du att vilja ta tag i ditt hem igen. Eftersom det kommer att höja din energi. Men det visar sig när du är där. Sköt om dig fina du <3 Kraaam

      Radera
  2. Intressant läsning! Men jag skulle vilja ha ett råd av dig....hur ska man förhålla sig till alla dessa föremål med affektionsvärde? När föremålen är det enda som påminner om dessa älskade nära människor som inte längre finns i detta livet. Hur i hela friden ska man "rensa ut" dessa?! Livet är ju en gång sådant att ju äldre vi blir desto mer affektionsföremål lagras upp.
    Sliter mitt hår varje dag inför detta faktum.....hjälp.....
    Skorpan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev förut så är det inte alls lätt ibland. Man måste verkligen iakta sig själv i sina reaktioner. När det gäller saker från människor man älskar så kanske det är bättre att spara de, säg tre (det väljer man ju såklart själv!), mest älskade sakerna från de personerna och ha ett litet altare med dem för att hedra personerna. Du kommer inte att hedra dem mer för att du fyller hela ditt hem med saker som någon annan haft i sitt liv och som du fått. Ditt liv handlar om dig. Vart du är påväg och vad du är. Var ärlig med dig själv och släpp taget om det du kan avvara och hylla istället de saker du sparar. Det viktiga sitter ju inte i sakerna, det sitter ju i att man tänker på dem man älskat och förlorat. Saker kommer aldrig att göra oss lyckliga. Saker proppar igen våra liv om vi får för mycket av dem. Och kan vi ha de i åtanke så går det lättare att släppa taget. Kanske du kan ge något av de fina saker du fått till någon annan som skulle uppskatta dem? På så sätt blir det ju dubbel glädje!
      Lycka till!

      Kram
      Jenny

      Radera
  3. Å Jenny! Rensa å förvara, ja det är ju det som det handlar om för mig här hemma nu å sedan flera år tillbaka, men extra mycket sedan du var här för ett par månader sedan. Jag har kommit långt å genomfört en hel del idéer du gav mig (lång vit tv-bänk blev sååå bra). Ändå känner jag mig helt uppgiven den sista tiden. Det går för långsamt framåt å känns helt oöverstigligt att bli "klar". Tror det beror mycket på att det ska fixas å rensas å donas ute nu också. Blir liksom dubbelt jobb. Jag vet inte hur jag ska komma vidare, men är så otroligt glad över den hjälp jag fick av dig!!! Å som sagt det är stor förändring här hemma, även om jag kört fast lite nu :/ önskar dig en fin sommar. Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men åh vad jag har tänkt på dig! Vad glad jag blir över att höra att du blev nöjd! :) Jag kan bara trösta dig med att rensa tar tid. Man har samlat under lång tid och att släppa taget kan ibland ta tid också. Det är som att kroppen bara pallar att släppa taget om en viss mängd sedan får man vila upp sig. Nästa gång du tittar på samma saker så känner du att du är redo igen! Låt det ta sin tid och försök jobba med tålamodet. Du kommer att nå i mål, det vet jag. Det är något som händer under resans gång också därför ska man inte ha bråttom utan jobba i den takt man hinner och orkar. Stort lycka till fina du! Stor KRAM Jenny

      Radera