tisdag 29 maj 2018

Renovering, städlängtan och söka svar

Det har gått ett halvår sedan vi flyttade in i vårt nya hus. Livet har verkligen varit intensivt och det har varit både högt och lågt under den här tiden. Maken har jobbat i stort sett varenda lediga timme och han har fått iordning på pannrum, sitt snickarrum samt den lilla hallen nere som fått sig ett nytt trappräcke.
Ett sånt här gammalt hus har alltid något som måste åtgärdas. Så vi har många timmar kvar här och jag försöker tänka på att det är resan som är grejen, inte när allt är färdigt.

I skrivande stund håller en kakelugnsmakare på att sätta om kakelugnen i köket och jag väntar med spänning hur det kommer bli att ha en helt "ny" och fin ugn som man vet att man kan lita på. Såå himla skönt! När den är färdig är det viktigt att den får torka sakta så vi räknar med att vi kan använda den i höst. Vi kommer att sätta om även den andra, som vi har i vardagsrummet, men det får vänta tills det är dags för det rummet. Att sätta om en kakelugn är bland det skitigaste jobbet jag har varit med om, tack gode gud för plast! Men om några dagar ska den vara färdig och jag längtar så vansinnigt mycket efter att få städat här hemma. Sedan mars har vi levt i ett byggkaos och jag börjar känna att det ska bli skönt med en paus från det nu. Hallen nere är inte riktigt färdig heller, det fattas några kvartslister och sedan ska golvet målas. Vi funderar på att måla det eftersom det är lättare att hålla rent än ett såpat golv. Det lutar åt rutigt och att det golvet sedan får fortsätta in i köket. Jag tror att det blir bra. Färgen däremot är lite klurigare.

Ibland när jag har svårt att välja och inte får ett "svar" när jag undrar något, så brukar jag vänta in det. Det funkar aldrig att tänka ut saker utan svaren kommer alltid av sig själv. Det kan också vara så att om du inte kan få fram vilket svar du ska välja (du står i en valsituation, ska jag eller inte) så betyder det oftast att du antingen ska vänta eller låta bli. Du vet så väl när det är något som du ska välja. Sånt känns i hela kroppen.

Oj vad jag spretar i inlägget idag :) Men det här blev dagens uppdatering! :)

Ha en skön tisdag!

KRAM
Jenny


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar