onsdag 10 juli 2013

Vi visar vilka vi är

 Cirkeln tidigare i sommar.

Visste ni att en cirkel står för fullbordan?

Vi lämnar spår efter oss i våra hem. En riktigt skicklig avläsare kan direkt känna hur vi mår, var vi är på vår personliga resa och till och med vilka problem vi tampas med genom att se sig omkring i våra hem. När vi gör saker i våra hem genom att använda oss av vår känsla, brukar det bli ett direkt kvitto på vad vi jobbar med och hur väl vi genomför vårt jobb. Låter det kryptiskt? Inte alls. Problemet är nog att de allra flesta inte har de tentaklerna påkopplade för att känna in saker. Det kan ju ta en del kraft att göra det också. Men det kan vara ett otroligt bra instrument att använda för sin egen utveckling om man vill se sanningen om sig själv. Vi är ju inte alltid ärliga med oss själva, och att se saker i hemmet brukar göra att vi inte kan ljuga för oss själva särskilt bra längre.
Tidigare i år, när vi funderade på våra uteprojekt, så fick jag en spontan idé att ta hand om ett område på vår framsida som bara varit en gräsplätt och som vi aldrig utnyttjat på något sätt. En ganska tråkig plats helt enkelt.
Idén till det som skulle bli ett av våra vårprojekt, kom till mig när jag såg ett gäng pinnar hos en markfirma som jag och maken besökte. Jag bara kände instinktivt att jag ville ha de där pinnarna och att vi skulle skapa en rund uteplats.
Maken blev inte helt glad till en början. Han kände att det skulle bli en massa jobb och kunde inte riktigt se framför sig hur min idé skulle bli, men på något sätt lyckades jag ändå övertyga honom och pinnarna följde med hem.
Jag hade sett för mitt inre att vi skulle göra en stor, rund uteplats för att få bort all fyrkantighet som gärna blir i en planerad trädgård. Pinnarna skulle utgöra själva grunden för formen tillsammans med våra odlingsbackar och mellan pinnarna ville jag sätta humle för att rama in formen och skapa skydd.

Märkligt nog har det här blivit en av våra favoritplatser i sommar och en intressant tanke slog mig som knyter an till det jag just skriver om. Den cirkel som jag placerat ut på vår tomt ligger i självkännedomsområdet enligt Feng shui och med en cirkel där har jag visat att jag jobbar på min fullbordan att komma ur mitt tidigare sätt att tänka och skapat en ny grund för att jobba med mig själv. En ny plattform. Min fullbordan i att lära känna mig själv på ett nytt sätt.
För någon icke uppmärksam hade vår uteplats bara blivit något nytt som vi skapat i trädgården, men för mig blev innebörden något helt annat.

Om du är uppmärksam och verkligen ser ditt hem med nya ögon, kan du helt plötsligt få sanningar som du inte är beredd på. Det är Feng shui. När det verkligen fungerar.

Jag kan bli väldigt trött på den ibland för kommersiella delen som skapats för att gemene man ska gilla Feng shui, eftersom jag alltid känt att Feng shui inte är någon ytlig sak som bara handlar om att peta om någon möbel. Feng shui för mig är en livsstil, ett verktyg där vi kan ta hjälp för att utveckla oss själva och ta oss ur mönster som vi fastnat i. Ett verktyg för att se oss själva precis som vi är. Ett verktyg hur vi håller vår energi i rörelse för att kunna leva ett rikt liv. Ett verktyg för att bli den bästa människan vi kan bli. Den vi är menad att vara. Jag slutar aldrig fashineras av Feng shui. Det finns många lager att komma igenom inom Feng shui. Det är det som gör det så rikt. För varje lager vi skalar av, desto närmare kommer vi vår egen kärna.

Ha en underbar sommardag!

Kram
Jenny



21 kommentarer:

  1. När du skriver detta så får jag en härlig känsla och en känsla av att jag vill veta mera om Feng Shui väldigt intressant och det känns inte alls konstigt när man läser det du skrivit att vi skapar vårat hem efter hur vi mår och känner eller hur man nu ska säga det. Väldigt intressant i alla fall
    Ha en bra dag
    Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir att du känner så! Det är ett otroligt intressant ämne. Kram Jenny

      Radera
  2. Hur lär man sig mera om feng shui? tycker det verkar intressant
    Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt första möte hade jag på en föreläsning. Det är ett bra tips! Sedan finns det ju många böcker också, åtminstone när det gäller grunderna. Kram Jenny

      Radera
  3. Tänk om jag kunde göra det !!
    Det skulle kanske kunna ge mig lite ledtråder :)
    Det det skriver är intressant. Tack !

    Ha en fin dag, med sol eller regn (vi har regn idag) !

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
    Svar
    1. När du ska komma på saker, så kommer du att göra det. Allt är precis som det ska. Kul att du gillar mina inlägg :) Kram Jenny

      Radera
  4. Jag glömde att säga att uteplatsen ser jättefin ut !

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  5. Det är intressant det du skriver...för många år sen började jag komma underfund med hur jag påverkas av allt omkring mig.
    Det är särskilt ordning & rent i hemmet, färgval, form & detaljer på saker & möbler mm.
    Åren går och allteftersom faller bitarna på plats och jag har nu en väldigt klar bild av hur varje vrå i vårt hus kommer att se ut när det är precis så som jag vill ha det.
    Vitt & ljust med toner av olika grå & sandfärger gärna med inslag av blekt blå på en del textiler.
    Jag mår gott när jag reser till strand & hav och stenar tycker jag är så vackert och den grå slitna färgen på drivved är bland det finaste jag vet och utan att fundera har det under senaste åren varit det färger som kommer in i vårt hem av allt man kan välja.
    Det är absolut djupare än att flytta runt på möbler det är känslan man behöver skapa och vilken känsla som får oss att känna lugn är förstås olika.
    Det har tagit många år för mig att komma fram till.

    Kram Anna V

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är härligt att landa i sig själv och sin stil. Det skapar ro. Men det kan ta sin tid. Kram Jenny

      Radera
  6. Så bra skrivet. Jag är lite trött på alla snabba lösningar och sätt som är så rätt att leva. Livet och vardagen är så mycket djupare än så.
    För mig är feng shui balans för att förena kropp och själ. Att skapa balans i sitt hem för att nå mitt innre och känna mig nöjd, tacksam och lycklig.
    Tack för en mycket fin blogg jag ofta återvänder till.
    Kram Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är otroligt viktigt! Om inte vårt inre och yttre möts, då hittar vi inte vägarna. Tror jag åtminstone :) Tack för att du tittar in här! Kram Jenny

      Radera
  7. Intressant det du skriver och jag är övertygad om att det stämmer. Håller också med om att det känns alltför kommersiellt ibland. Har tänkt så länge att jag skulle vilja lära mig mer om feng shui,men har inte riktigt kommit dit.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer säkert när tiden är inne :) Kram Jenny

      Radera
  8. Sååå fin rund uteplats..och Feng shui har jag alltid varit intresserad av..det är spännande, och det funkar...
    Duktiga du
    Kraaam Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst gör det :) I allra högsta grad. Tack söta! Kram Jenny

      Radera
  9. Såå himla snyggt!...blev ju kanon med de grova pinnarna och humle där, ja allt ser jättebra ut! Hmm....runda former...jag har satt en sån här trädgårdssänghimmel i ett hörn av trädgårn...undrar va det betyder...det tokiga är ju att de flyger omkring lite för det blåser ju så mkt...det kännetecknar väl iofs mig lite...jag är lite fladdrig jag med ;)..måste stabilisera den lite med tyngder längst ner...och jorda mig själv kanske?!:)

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande! :) Oftast vet vi själva vad saker och ting betyder, bara vi lyssnar. Kram Jenny

      Radera
  10. Väldigt intressant, Feng shui, jag tror absolut att det funkar. Vad fint med den runda platsen, förstår att du trivs där!

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  11. Kära Jenny!

    Din blogg är så fin och varje inlägg berör mig. Jag är också så trött på den kommersiella delen av feng shui och är så glad att jag har hittat hit till dig. Jag är en ganska ny läsare, men såg ett gammalt inlägg om att du skulle göra lay outen och skriva baksidestexten till en av Mankells böcker. Är det det du jobbar med, eller är du feng shui konsult? Eller kanske både och? Fortsätt skriva så där rakt från hjärtat som du gör. Och jag önskar dig en härlig sommar.

    Stor kram från en annan Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jenny! Vad kul att du hittat till min blogg :)Det är ju precis det jag önskat med min blogg, att jag ska kunna beröra och nå fram till er som läser. Jag gick några kurser i grafisk formgivning för några år sedan (tror jag det var) och då fick vi den uppgiften :) Så det är inte mitt jobb - tyvärr får jag väl säga ;)
      Jag är utbildad Feng shui konsult och inredare men just nu studerar jag.
      Tusen tack för din kommentar! Den värmde verkligen.
      Stor KRAM
      Jenny

      Radera