onsdag 6 juli 2011

Feng shui - belastningsfaktorer


Inredning är ju något väldigt roligt och något som är bra med inredning är att det inte finns något rätt och fel. Vi kan inreda precis som vi vill och ingen kan säga att det är fel. Men ibland kan det vara så att hur vi än inreder så känns rummet eller hemmet inte bra. Vi byter möbler, kuddar, tapetserar- och möblerar om
- men inget hjälper.

 Som Feng shuikonsult har man då som uppgift att lokalisera varför rummet eller hemmet inte får harmoni. Det finns många saker som kan göra att ett rum/hem inte känns bra. Allt från att elementen (ja, Feng shui elementen hihi) inte är i balans till att det är felmöblerat (enligt läran) men det kan även vara djupare problem som gör att man inte mår bra i ett hem. För det är vad det handlar om. Man ska bra och känna harmoni. Det går nästan inte att tänka ut hur man ska göra. Allt sitter i hur det känns.

 Inom Feng shui pratar man om olika belastningsfaktorer som kan påverka en bostads harmoni. Ju fler belastningsfaktorer, desto tuffare förutsättningar har hemmet. Exempel på faktorer kan vara att hemmet är placerat vid en stor väg, är riktigt vindutsatt, har starka elnät i närheten, ligger i "skottlinjen" i en korsning, har en omgivning som inte känns frisk osv. Som ni hör, det kan vara MASSOR, och då har jag inte nämnt det som vi kan ha problem med inomhus. Allt det här är ganska logiskt. Det gäller ju även livet i övrigt. Ju fler belastningfaktorer vi har i livet, desto tuffare har vi det, eller hur? Jag menar tex för mycket stress, otrivsel på jobb, dåliga relationer, äter och sover dåligt, ingen motion osv.

 Som konsult måste man ta hänsyn till allt det här och försöka hitta "felet" och helst en jättebra lösning!

 Feng shui är inte lösningen på livets problem, men det underlättar verkligen att må bättre, anser jag. Att jobba med sin omgivning är att jobba med sig själv och när man jobbar med sig själv, så utvecklas man. Är det något som man aldrig kan göra för mycket, så är det att utvecklas! Så känner i alla fall jag :)
  
 Summa sumarum. Balansen är viktigare än vi tror, om vi ska må bra. Både i livet och i vårt hem. Och det fina är att det är vi själva som styr hur vi ska må och känna.
KRAM
Jenny

6 kommentarer:

  1. Så rätt och så sant. Känner man harmoni så är man i harmoni...
    Spännande det är att läsa när du skriver om feng shui.
    Trevlig onsdag önskar jag dig.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Väldigt spännande med Feng shui tycker jag, balans är otroligt viktigt....Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Hej
    Verkligen intressant!
    Tror verkligen balans är viktigt...
    ha det gott!
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant inlägg! Tycker att Feng Shui är spännande och det där med balans stämmer så bra.
    När jag själv inte är i balans, så är det ännu viktigare att jag trivs hemma!:)
    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Jenny

    Tyvärr har jag inte en aning om vad mina pioner är för sort. Nån hade slängt den på en kompost för fyllnadsmassor där jag räddade den.

    Ha de bäst !!
    Nilla (Glömsta - små glimtar)

    SvaraRadera
  6. Fint o intressant inlägg! Feng Shui är så intressant och jag försöker hela tiden lära mig mer.

    Önskar dig en underbar kväll!
    Kram Marie

    SvaraRadera