torsdag 24 april 2014

När ödet slår in

 Det var inte meningen att vända er ryggen den här veckan.

Ibland, när man är uppmärksam, blir det så påtagligt att våra liv har en plan. Att saker och ting finns skrivet någonstans och att vi, vare sig vi vill det eller inte, följer den planen.
Igår var jag iväg till en grannstad för ett möte. Efteråt skulle mamma och jag gå och fika och hon valde fik. När vi skulle sätta oss hittade jag en plats nära ett stråk där människor gick och vi satte oss ner. Kort efteråt går en kille förbi och jag ser att han tittar väldigt mycket på oss. Ansiktet känns bekant och jag inser att det är någon jag inte mött på säkert 20 år. En barndomsvän till min bror. Han går förbi, tittar och fortsätter sakta förbi, precis där vi sitter. Efter bara någon sekund kommer han tillbaka och inser att det faktiskt var vi! Det blev verkligen ett kärt återseende och vi uppdaterade oss på vad vi gjorde nu och allt sånt som vi inte visste om varandra längre.
Efter en stund börjar han prata om sitt jobb och det visar sig att han är chef för ett företag som jobbar med samma saker som min man gör. Det ena leder till det andra, han undrar lite om vi kunde tänka oss flytta och bjuder in till att min man kan söka jobb hos dem, med flera olika möjligheter.
Efteråt satt jag faktiskt helt tagen. Tänk om vi inte suttit just där, på det där fiket, just då, på den platsen vid stråket. Då hade vi aldrig mötts. Nu kom han förbi, vi fick ett kärt återseende och min man fick en inbjudan till att söka jobb. Från ingenstans.
För mig är sånt här aldrig en slump. Jag tror faktiskt inte det finns någon sådan. Det ser gärna ut så, och vi säger att det är slumpen eller "bananskal", men jag tror inte att det är så. Viktiga saker i vårt liv är förutbestämda och när tiden är inne dyker de upp.
Jag vet inte vad det blir av det här. Kanske blir det något nytt, kanske inte. Vi är ganska öppna för möjligheter just nu så bara stjärnorna vet vad som händer härnäst. Men ödet jobbar för vår sak. Och för allas bästa.

Kram
Jenny

16 kommentarer:

  1. Wow så häftigt! Jag håller med..jag tror inte heller att det är slumpen eller ett bananskal..jag tror det är meningen! Ni har ju haft funderingar kring framtiden och så händer det här! Jag ryser nästan! Du som inte träffat honom på 20 år..kunde ju inte ha en aning om att din man jobbar i den bransch han gör...otroligt! Spännande! Kram :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen spännande! Vi får se vad som händer :) Kram Jenny

      Radera
  2. Åh, jag ryser Jenny... så häftigt, och så spännande!!! Oavsett hur det blir:)

    Ja det finns mycket att upptäcka och uppleva när man är mottaglig för det..:)

    Varm kram
    Milla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det räcker med att börja öppna upp sig så ser man plötsligt det som händer :) Kram Jenny

      Radera
  3. Fint möte Jenny. Och glädjande. Märker att du tagit till vara på den energin. Härligt. Lycka till. Kanske ni reser...till något annat.

    Mvh, Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man vet ingenting. Plötsligt händer det ;) Kram Jenny

      Radera
  4. Vad häftigt, och så himla spännande!

    /Jenny

    SvaraRadera
  5. Det låter härligt! Den som lever får se! :)/ PiaFia

    SvaraRadera
  6. Hej Jenny! Visst är det spännande att sådana saker händer! Så spännande med erbjudande om jobb. Kramar till dig! / Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur! Vi får se vad som händer :) Kram Jenny

      Radera
  7. Då hoppas jag att det där företaget finns i Värmland. Nära där jag bor så vi äntligen kan få möjlighet att träffas någon gång <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag vi ska göra ändå! Skulle verkligen vilja det jag med <3

      Radera
  8. Åh, vad glad jag blir av att läsa ditt inlägg ! Jag håller alla tummar och tår för er. Hoppas att det blir till det bästa !

    Många kramar
    Anci

    SvaraRadera
  9. Å va energi jag får och känner glädje när jag läser vad du skriver. Tror desamma som dig, när tiden och vi är redo möter man vissa personer i olika händelser.,,!spännande. Lycka till. Kram

    SvaraRadera