torsdag 14 november 2013

Eldelementet - Feng shui



Med brist på att visa något juligt, får det idag bli något somrigt. Ett foto från salen som jag tog för några år sedan (om jag inte minns fel). Det rosa från pionerna gör verkligen sitt i vår sal. Den där extra känslan infinner sig och vi får eldelementets kraft, i en mjuk form. Eldelementet får man vara vaksam på så att det finns med hela tiden. I lagom dos gör det underverk. Tänk på att när du använder eldelementet behöver du inte ta i lika mycket som du gör med andra element. Man kan vara lite försiktig eftersom det är ett sånt starkt element.

Nu när vintern är här, snön kommer och solen minskar, behöver vi eldelementet för att vi ska ha balans i våra hem. Det är ju därför ingen slump att vi använder så mycket rött till jul tex. Det kompenserar för vår ljusbrist och balanserar all metall som det vita ger.

I vad hittar du då eldelementet? I rött, starkt gult, rosa, djur, djurfällar, människor (tex på tavlor), trekantiga former, eld (såklart), ljus, lampor, dagsljus. Bland annat! Använder man ljus som eldelement ska man vara medveten om att de behöver vara tända för att elementet ska finnas där. Lätt som en plätt, eller hur?

Dags för mig att återgå till mina sysslor! Så här blir det. Feng shui inlägg kommer när de vill :)

Ha en fin dag!

KRAM
Jenny




3 kommentarer:

  1. Hej Jenny! Ja, det gör skillnad i ett ljust rum att tillsätta lite färg ur eldelementet. Men jag föredrar en djup varmröd ton framför tomterött, tycker det är fint till naturfärger som jag har mest av i vårt hem! Tack för en inspirerande blogg!
    Hälsningar, Gunilla

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delar med dig av din kunskap! Jag är ju ingen färg-människa men rosa och rött har jag alltid gillat att tillsätta i inredningen. Kanske någon undermedveten grej. :)
    Trevlig helg du fina!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Måste vara knäpp som inte hittar kommentarsfält i ditt näst sista inlägg men jag måste bara få säga att jag blir alldeles varm i hjärtat av den underbara mjuka lugna kattassen som som så fridfullt svävar i luften. Samma känsla som jag får av grön blank mossa i skogen.... Suck så härlig bild!!
    Kram Marith

    SvaraRadera